Weblog Piet Smeding

Towards World Class Manufacturing

Archive for November 8th, 2006

Eerste impressies Japan

Posted by smeding on 8 November, 2006

Geisha’sEr wonen ongeveer 120 mln mensen in Japan waarbij er een aantal zeer grote steden zijn
Bijvoorbeeld Tokyo met 12 mln en Osaka met 8 mln.
De steden zijn ongelofelijk vol gebouwd, tussen gebouwen en huizen zit meestal geen 0,5 mtr tussenruimte (rondom!)
Er is een uitgebreid bovengronds en ondergronds trijn en metro netwerk, maar ook zeer grote ondergrondse winkelcentra.

Ik begin me al aardig te redden met het eten met stokjes, het eten is lekker en gevarieerd en niet scherp.
Porties zijn alleen klein dus maar goed dat Paula me veel koekjes en chokola meegegeven heeft!

De eerste woorden Japans ken ik inmiddels ook en uiteraard is een van hen Kampei (Proost).
(betekent orgineel “glas is niet leeg”)
De schrijftaal kent geen alfabet, maar ~2000 tekens.

We reizen voor de cursus heel veel, maar zien weinig van de omgeving ivm de hogesnelheidstrein
(Bullettrain) en vaak is het al donker.
We hebben een zeer leuke groep en een goede sfeer, hard werken, lange dagen maar ook lachen.

Japanners zijn onvoorstelbaar systematisch, gedetailleerd en efficient.
Ik heb dat aan den lijve ondervonden, ik vergat mijn tas in de taxi, nadat we met de bullettrein 400 km verderop
gereist waren en een bedrijfsbezoek hadden gedaan, bleek mijn tas ‘s avonds al in mijn hotelkamer bezorgd te zijn !!

Posted in Touristisch (Dutch) | Leave a Comment »