Weblog Piet Smeding

Towards World Class Manufacturing

Archive for November 4th, 2006

Bezoek Korea

Posted by smeding on 4 November, 2006

Naast een update over de WCM cursus geef ik in deze weblog ook een verslag van mijn impressies tijdens  de bezoeken aan Korea en Japan.
Het vertrek begon goed want er was een stevige vertraging omdat er een ander toestel uit de ‘remise’ gehaald moest worden ivm problemen
met het informatie en media systeem.

Om ca. 20:30h vertrokken ipv 18:40h met ca. 10:00h uren vliegen voor de boeg.
Aankomst op vliegveld Incheon in Korea om ca. 14:00h de volgende dag (tijdverschil van 8 uren).

Mr. Lee (zo heet ongeveer de helft van de Koreanen, de andere helft heet Kim 🙂 stond me al op te wachten en op weg naar Chongwon
waar de Hiab fabriek is.
Mooie grote tolwegen en een mooi groen heuvelachtig/bergachtig landschap.
Wel opvallend is het nagenoeg ontbreken van bewoning buiten de grote steden, kleine dorpen en zeker losse bewoning zie je helemaal niet.
Ook zeer opvallend waren de grafstenen die je overal op elke berghelling zag. Graven zijn in Korea niet gereguleerd, iedereen heeft of probeert
een stukje grond op een berghelling te kopen en creeert hier het (familiegraf).
Na bijna drie uren rijden waren we bijna bij de fabriek, en toen begaf de auto het !!

Na een hartelijke ontvangst en een intensieve en goede meeting met het management team van Hiab korea, met z’n allen om ca. 20:30h naar
een restaurant. De bediening moest lang zoeken om een vork voor me te regelen, want ze eten alleen maar met stokjes en een lepel, en met mijn geklungel met die
stokjes zou ik niet veel binnen krijgen.
De volgende dag een lange en intensieve dag met goede discussies over operationele en toekomstige zaken.
Zaten we tijdens het eerste dinner nog op normale stoelen, deze avond zijn mijn collega Heikki Ranta en ik meegeweest met hun dealers naar een echte
Koreaanse dinner avond.
Kleine zaaltjes met rijstpapieren wanden en een lage lange tafel met dunne kussentjes als zitplaatsen.
(Ik moet toch meer trainen om soepeler te worden, want van de hele avond in lotushouding zitten krijg je behoorlijk kramp!!)
Onvoorstelbaar hoeveel voorgerechten er werden opgediend. Dit is typisch in Korea, heel veel voorgerechten in kleine porties, een eenvoudig hoofdgerecht bestaande uit rijst en een soep
en een drankje of thee-achtige koffie als nagerecht.
Tussendoor wordt er heeeeel veel drank gedronken, een soort jenever waarbij als hoffelijkheid een ander je glaasje bijvult zodra de bodem in zicht komt.
Het is gebruik dat iemand nooit zijn eigen glas bijvult, maar dat een ander dat voor hem doet.
De voorgerechten waren heerlijk maar ook heel apart.
Wat te denken van gebakken zijderups, zo uit de cocon geplukt.
Of stukjes inktvis tentakel, die aan tafel van een levende inktvis worden gesneden en waarbij het de bedoeling is dat je nog lange tijd na krioelende stuk direct
opeet, waarbij wel gewaarschuwd wordt dat je goed en lang moet kauwen anders blijft het in je keel hangen en zet uit.
Nog erger was een soort super garnaal vis, die nog springend in een mandje werd opgediend en vervolgens door de serveerster voor me klaargemaakt werd.
Ik zal maar niet vertellen hoe ze dat deed, maar het rauwe binnenste bleef over en dat moest ook bewegend en wel naar binnen.
Gelukkig hebben ze heel veel verschrikkelijk pikante sauzen op tafel staan dus kon ik door het vis hierin te dippen eea camoufleren.
De mannen aan tafel waren ook tuk op de vele voorgerechten die goed zouden zijn voor de potentie.
Al met al waren er zeker 6 verschillende exotische gerechten waarbij de een nog beter zou zijn dan de andere.
Ondanks de soms ‘fearfactor’ achtige situatie was dit wel een heel bijzonder dinner en had ik het niet graag willen missen.

Om ca. 23:00h ben ik samen met Heikki teruggereden naar Seoul waar hij een hotel voor me geboekt had in het centrum.
In de stad zelf wonen 10 miljoen mensen en in de buitensteden nog eens 10 miljoen mensen !
Ik zat in Itwaeon, een redelijke toeristisch georienteerd deel in het oude gedeelte van Seoul.
Dwars door Seoul loopt de Han-rivier die het oude van het nieuwe gedeelte scheidt.
Ze hebben zoveel bruggen over deze rivier gebouwd dat je amper meer water ziet 🙂
Ongelofelijk wat een krioelende stad, 24 uur per dag.
Zaterdagmorgen 3 uurtjes in de omgeving rondgelopen, moest helaas om 11:00h op de bus naar het vliegveld.
Om 14:15h per Korean airlines vertrokken naar Osaka-Japan.

Posted in Touristisch (Dutch) | 6 Comments »